consumenten

Consumptie huishoudens groeit met bijna vijf procent in september

Economie
Views: 380
Leestijd:1 Minuten, 20 Seconden

DEN HAAG – In september 2021 hebben consumenten 4,6 procent meer besteed dan in september 2020, meldt het CBS. Vooral aan diensten gaven ze meer uit. In vergelijking met september 2019 besteedden consumenten 0,6 procent meer in september 2021.

De consumptiecijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en veranderingen in de samenstelling van de koopdagen.

Consument besteedt meer aan diensten

Consumenten hebben in september 6,6 procent meer uitgegeven aan diensten, zoals telefoon- en internetabonnementen, verzekeringen, een bezoek aan de kapper, een restaurant of een voetbalwedstrijd, dan in september 2020. De consumptie van diensten was nog wel 1,4 procent lager dan in september 2019. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.

In september hebben consumenten 3,0 procent meer besteed aan duurzame goederen dan in september 2020. Vooral aan kleding, schoenen en elektrische apparatuur hebben ze meer uitgegeven. Aan vervoermiddelen en woninginrichting werd echter minder besteed.

Aan overige goederen, zoals gas, elektriciteit, motorbrandstoffen en persoonlijke verzorgingsproducten, hebben consumenten 1,6 procent meer uitgegeven dan in september 2020. Aan energie, water en motorbrandstoffen werd weliswaar minder besteed dan een jaar eerder, maar aan persoonlijke verzorgingsproducten veel meer. Consumenten hebben in september 1,2 procent meer aan voedings- en genotmiddelen gespendeerd dan in september 2020.

Drie weken geleden meldde het CBS dat de detailhandel in september 4 procent meer heeft omgezet dan in september 2020. Het verkoopvolume was 2,7 procent hoger. Het volume van de non-foodsector groeide met 3,5 procent, terwijl dat van de foodsector gelijk bleef. Deze cijfers zijn ook gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *